موتورخانه و پکیج دو سیستم  گرمایشی که مشابه هم عمل می کنند و وظیفه تأمین آبگرم مصرفی و آبگرم سیستم های گرمایش مانند راددیاتور ها و همچنین سیستم سرمایش مانند چیلر را بر عهده دارند. با توجه به شرایط محیط مورد نظر یکی از این دو سیستم یعنی پکیج یا موتورخانه جهت ایجاد آب گرم مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد.

موتورخانه به محل قرارگیری تجهیزات تأسیساتی کنترل کننده سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان های بزرگ، بیمارستان و ... گفته می شود. عمدتا موتورخانه ها در زیر زمین ساختمان های مسکونی و در ساختمان های بزرگ به دلیل صدای زیاد و سنگین بودن تجهیزات، خارج از ساختمان در محلی مناسب قرار می گیرند.

تجهیزات موتورخانه وظیفه ی تهویه مطبوع و گرمایش ساختمان را به عهده دارند. در این سیستم روش ها و تجهیزات مختلفی به کار می رود ، برخی تجهیزات تولید گرما و مهم در موتورخانه عبارتند از دیگ، مشعل، پمپ، منبع و لوله های انتقال گرما، منبع انبساط، سختی گیر می باشند که هریک از اینها به طور جداگانه عملکرد خاص خود را داشته و هماهنگی این اجزا با یکدیگر سیستم پیچیده ی موتورخانه را بوجود می آورد و آبگرم مورد نیاز طبقات را تأمین می نماید.

با پیشرفت تکنولوژی موتورخانه ها هوشمند سازی شده اند به طوری که تجهیزات داخل موتورخانه متناسب با نیاز ساختمان کار می کند. کارکرد این موتورخانه ها به این صورت است که در داخل ساختمان سنسورهایی تعبیه شده که با توجه به شرایط محیط تجهیزات موتورخانه میزان گرمایش و سرمایش مناسب را تأمین می نماید.

سیستم هوشمند در موتورخانه ها باعث کاهش میزان سوخت و استهلاک تجهیزات می شود. برای راه اندازی موتورخانه رعایت نکاتی همچون نصب سیستم کنترل محیط هوشمند، تنظیم موتورخانه، انتخاب دیگ و مشعل مناسب، استفاده از دمپر بارومتریک، شستشوی دیگ و رسوب زدایی در جلوگیری از اتلاف انرژی موتورخانه موثر است. در این سیستم گرمایش به طور یکنواخت در واحد ها تأمین می شود و نمی توان تنظیمات خاص برای واحد داشت.

پکیج زیر مجموعه ای از سیستم گرمایشی می باشد که تأمین آبگرم مصرفی بهداشتی و آبگرم سیستم گرمایشی را به عهده دارد. پکیج  از لحاظ موقعیت نصب و استفاده در انواع مختلف پکیج دیواری ، زمینی و پکیج مرکزی تولید و ارائه می گردد. امروزه به دلیل مستقل شدن واحد ها استفاده از انواع پکیج جهت تأمین آبگرم مصرفی و همچنین آبگرم مورد نیاز سیستم های گرمایشی مانند رادیاتورها با استقبال فراوانی روبه شده و اکثر ساختمان ها و ادارت مجهز به این سیستم می باشند.

پکیج دیواری به دلیل نصب راحت، عدم اشغال فضای محیط، بالا بودن ایمنی، بازدهی بالا و مصرف بهینه سوخت از پرکاربرد ترین پکیج ها در منازل مسکونی همچنین واحدهای اداری می باشد. از دیگر پکیج های تولید شده پکیج زمینی می باشد که در دو مدل مشعل دار و بدون مشعل ارائه می گردد. از مزایای این نوع پکیج ها می توان ظرفیت بیشتر آب ، نداشتن نوسانات دمای آب، صدای بسیار کم اشاره نمود.

یکی دیگر از انواع این سیستم ها پکیج مرکزی می باشد که دارای ویژگی های خاصی نظیر پایین بودن اتلاف انرژی، فضای اشغال کم، یکپارچه بودن سیستم همراه با راندمان بالا، بازدهی بالاتر نسبت به موتورخانه های قدیمی، مصرف بهینه سوخت، نصب راحت و آسان، عایق کاری استاندارد می باشد.

در موتورخانه مرکزی برای نصب تجهیزات به فضای جداگانه زیر زمین یا خارج از ساختمان نیاز دارد، به صورت دوره ای سرویس شده و هزینه تعمیر و نگهداری و مصرف گاز بالایی دارد در صورتیکه سیستم های پکیج فضای کمتری را اشغال می کند و اغلب درون واحد و به صورت مستقل برای واحد های مسکونی و تجاری نصب شده که نسبت به موتورخانه ها کنترل دمای آب مصرفی و آبگرم گرمایش به صورت جداگانه می باشد. از لحاظ تعمیر و نگهداری و سرویس های دوره ای بسیار راحت تر بوده و هزینه آن نسبت به موتورخانه کمتر است.

جهت مشاهده قیمت پکیج ، فروش پکیج و خرید پکیج روی لینک زیر کلیک کنید.

http://www.bamintahvie.com/category/heating/پکیج-شوفاژ-دیواری-زمینی